Frisk!

Nu har äntligen den där nedrans förkylningen släppt och jag är tillbaks i gammal god form igen.

Då var det snart jul, bara fyra dagar kvar. Jädrans vad snabbt det går.

Eftersom jag tillhör kyrkan Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga (allmänt känd som mormonkyrkan) skiljer sig mitt julfirande lite från normen, men bara i vissa traditioner dock, då vi fortfarande tror på Jesus och hans födelse. Jag vet att många har fördomar mot mormoner, fördomar som ofta grundar sig på det man hör om extrema sekter i USA. Dessa sekter är något som Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga tar starkt avstånd från och dessa sekters värderingar är ljusår från den vanliga kyrkans värderingar. Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga är egentligen inte mer annorlunda än vilken annan religion som helst. Många tror att vi praktiserar månggifte, vilket i och för sig var sant för ett tiotal år sedan, men då månggifte är olagligt i de flesta länder är denna fördom helt ogrundad. Något många har fördomar om och som jag villigt erkänner mig att vara en supporter av är den generella åsikten hos mormoner att mannen ska jobba, medan kvinnan ska vara hemma och ta hand om hemmet och barnen. För mig känns detta rätt. Kanske eftersom det var under dessa förutsättningar jag växte upp, men jag är dessutom av åsikten att det är i denna harmoni människan var skapad att leva i. Av vilken anledning har det annars alltid varit så? Varför har kvinnan genom historien alltid varit den som varit hemma och lagat mat, städat och uppfostrat barnen om Gud inte hade menat det att vara på detta sättet? Nåväl, man får tycka vad man vill om detta, men jag önskar djupt att då jag träffar kvinnan i mitt liv så kommer hon att dela mina åsikter.

Oj, hur kom jag in på detta? Just det, julen. Jag längtar. Jag ska fira den tillsammans i min hemstad tillsammans med mina föräldrar och mina bröder och systrar. Hur firar ni jul?

Kommentarer
Postat av: Påålin

Hasse mannen!

2008-12-20 @ 21:07:37
Postat av: Johan

Sv: Nu förstår jag inte...?

2008-12-20 @ 21:12:51
URL: http://impeccableme.blogg.se/
Postat av: Anonym

ha en fin kväll!

2008-12-20 @ 22:13:39
URL: http://hape.blogg.se/
Postat av: kyrksyster

Hemmafrun är en historisk parantes under några årtionden på 1900-talet. I arbetarklassen har kvinnor alltid tvingats bidra till familjens försörjning på olika vis. I bondesamhället var hustrun kompanjon med mannen i ett självförsörjande minisamhälle. I de gamla adelssläkterna jobbade ingen egentligen... om man inte var officer eller statstjänsteman under en period för att få en förläning att försörja sig på. Kvinnorna var inte särskilt fria, men bestämde i sina hushåll gjorde de. Hushåll som var stora arbetsplatser.



Det var först i borgerligheten på 1800-talet som hemmafrun - kvinnan som enbart existerande i privatlivet - började bli idealet. Mannen kunde finnas i det offentliga - kvinnan inte... Men ändå arbetade kvinnor...

2008-12-20 @ 23:24:40
URL: http://blogg.aftonbladet.se/13059
Postat av: Anonym

jävla freak

2008-12-21 @ 12:12:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0